Întrebări și răspunsuri privind înregistrarea manuală a trecerilor frontierei în tahografe în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 165/2014

Data publicării: 16 Mar 2022

Întrebări și răspunsuri privind înregistrarea manuală a trecerilor frontierei în tahografe în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 165/2014

https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/tachographs/questions-and-answers-manual-recording-border-crossings-tachographs-under-regulation-eu-no-1652014_en

DECLINAREA RESPONSABILITĂȚII: Acest ghid a fost pregătit de serviciile Comisiei și nu angajează Comisia Europeană. Numai Curtea de Justiție a Uniunii Europene este competentă să interpreteze cu autoritate dreptul Uniunii.

1. Care este scopul introducerii manuale a punctelor de trecere a frontierei în tahograf?

Obligația de a introduce manual în tahograf simbolul țării în care șoferul intră după trecerea unei frontiere a unui stat membru se aplică din 20 august 2020 pentru șoferii care conduc vehicule echipate cu un tahograf analog, în conformitate cu articolul 34 alineatul (6) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 și, începând cu 2 februarie 2022, pentru șoferii care conduc vehicule echipate cu tahograf digital, inclusiv prima versiune a tahografului inteligent(1), în conformitate cu articolul 34 alineatul (7) al doilea paragraf din regulamentul respectiv.

Obiectivul principal al acestor dispoziții este de a facilita aplicarea dispozițiilor privind operațiunile de cabotaj(2) și privind detașarea șoferilor(3), deși se aplică tuturor vehiculelor reglementate de Regulamentul (UE) nr. 165/2014, indiferent de tipul operațiunii efectuate.

Această cerință este o măsură tranzitorie înainte ca o nouă versiune a tahografului inteligent(4) să poată înregistra automat trecerile frontierei. Toate vehiculele înmatriculate pentru prima dată începând cu 21 august 2023 trebuie să fie echipate cu un astfel de tahograf(5). Vehiculele echipate în prezent cu un tahograf analog sau digital non-inteligent vor trebui să fie echipate cu acest nou tahograf până cel târziu la 31 decembrie 2024(6), în timp ce vehiculele echipate în prezent cu un tahograf inteligent vor avea timp până la 18 august 2025 cel târziu să se modernizeze(7). În sfârșit, toate vehiculele utilitare ușoare a căror masă maximă admisă este între 2,5 și 3,5 tone și care sunt angajate în activități de transport internațional sau de cabotaj vor trebui să fie echipate cu acest tahograf începând cu 1 iulie 2026, în vederea aplicării articolului 2 litera (aa) din Regulamentul ( CE) Nr. 561/2006(8). 

(1) Tahografe inteligente care respectă anexa IC la Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2016/799 al Comisiei până la 20 august 2023.

(2)Regulamentul (CE) nr. 1072/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind regulile comune de acces la piața internațională de transport rutier de marfă.

(3)Directiva (UE) 2020/1057 a Parlamentului European și a Consiliului din 15 iulie 2020 de stabilire a normelor specifice cu privire la Directiva 96/71/EC și Directiva 2014/67/EU pentru detașarea șoferilor în sectorul transportului rutier și de modificare a Directivei 2006/22/EC privind condițiile minime pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012

(4) Tahograf inteligent care respectă anexa IC la Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2016/799 al Comisiei, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/1228 al Comisiei din 16 Iulie 2021 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/799 în ceea ce privește cerințele pentru construcția, testarea, instalarea, operarea și repararea tahografelor inteligente și a componentelor acestora.

(5) Articolul 8 alineatul (1) al patrulea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, combinat cu articolul 2 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/1228 al Comisiei

(6) Articolul 3 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014

(7) Articolul 3 alineatul (4a) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014

(8)Regulamentul (CE) nr. 561/2006  al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor legislații sociale referitoare la transportul rutier și de modificare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3821/85  și (EC) No 2135/98 și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului.

2. Cum pot șoferii să respecte obligația de inregistrare manuală la punctele de trecere a frontierei în tahografe?

Regulamentul (UE) nr. 165/2014 prevede că înregistrarea manuală a simbolului țării trebuie să se facă „la începutul primei opriri a conducătorului auto în statul membru respectiv”, care trebuie făcută „la cel mai apropiat loc de oprire posibil  sau după trecerea frontierei".

Siguranța rutieră este unul dintre principalele obiective ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006 referitor la perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă, iar tahograful este principalul instrument de verificare a respectării acestor prevederi. În acest context, respectarea obligației de introducere manuală a simbolului țării în punctele de trecere a frontierei nu trebuie în niciun caz să pericliteze obligațiile și cerințele de siguranță rutieră stabilite în legislația UE și cea națională. Prin urmare, evaluarea a ceea ce constituie „cel mai apropiat loc de oprire posibil” trebuie să țină cont pe deplin de regulile și constrângerile de siguranță rutieră în momentul în care șoferul decide unde să oprească în acest scop. În special, ar trebui să se țină seama de posibila lipsă de locuri de parcare disponibile în zonele de frontieră, pentru a evita riscurile de a crea congestii periculoase în astfel de zone.

Exemplul 1: marginea dură sau banda de urgență a unui drum nu ar trebui să fie considerată un „posibil loc de oprire” doar în scopul respectării acestei dispoziții, deoarece acest lucru ar fi cel mai probabil o încălcare a cerințelor de siguranță rutieră, cum ar fi regulile naționale de circulație.

Exemplul 2: După ce a trecut o graniță, un șofer vede că banda de decelerare până la prima zonă de parcare este blocată și/sau parcarea este deja la capacitate maximă. În această situație, șoferul are două opțiuni: fie să contribuie la aglomerația benzii de decelerare, fie să-și continue traseul. În cazul în care prima opțiune pune în pericol siguranța rutieră (în special pentru vehiculele din spate), o astfel de zonă de parcare aglomerată nu ar trebui considerată un „posibil loc de oprire” în sensul Regulamentului (UE) nr. 165/2014. Șoferul ar trebui să aleagă a doua opțiune și să-și continue traseul până la următorul loc de oprire posibil. În consecință, aceeași zonă de parcare poate fi „cel mai apropiat loc de oprire posibil” pentru un șofer, dar nu și pentru altul care trece pe lângă ea la altă oră sau dată.

Concluzie:

Autoritățile de control, care în cele din urmă vor aplica această dispoziție pe teren, trebuie să aplice articolul 34 alineatul (6) litera (f) și articolul 34 alineatul (7) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, ținând cont de  preocupările privind siguranța rutieră și de flexibilitatea pe care o presupune conceptul de „cel mai apropiat loc de oprire posibil”. Prin urmare, atunci când se verifică respectarea obligației de înregistrare a trecerilor de frontieră pe tahograf, acestea trebuie să țină cont de toate circumstanțele de trafic și constrângerile de siguranță rutieră.

În mod similar, se așteaptă ca întreprinderile de transport să își instruiască în mod corespunzător șoferii cu privire la modul în care aceștia pot respecta regulile privind timpul de conducere și de odihnă, astfel cum se prevede prin Regulamentul (CE) nr. 561/2006 (1) și Directiva (UE) nr. 2020/1057.

(1) Articolul 10 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 

 

Legături utile